ThankszZ coz visit my blog... =D kalau dh msuk 2 follow larR sekali keyhH.. love u alL.. ahakszZz..XD mmuahHxX.. ^___^

Pages

Sunday, 22 July 2012

tentang imam syafie.. =)

assalamualaikum... :D

sempena bulan ramadhan ny aiey nak jadi baek sikit..
lebih kurang macam hipokrit laa.. heheee... :D
tapi orang cakap lagi bagus kalu jadi diri sendiri kan..??
so,,aiey nak jadi diri sendiri lah..
xnak jadi diri orang laen..(apa yang aiey merapu neyh..??)
hahahaa... tengah2 malam memang da jadi xberapa nak betulL seket... :D
oke lah,,xpayah nak merapu banyak2..
jom citer pasalL laen plakK... =)

ari tu aiey ada baca buku tentang kisah imam syafie...
penulis buku tu Abdul Latip Talib..
best sangat..
aiey suka sangat999999... (hehee.. over takK..??) ;)
tau takK,,story 2 sedih sangat..
kalau korang baca,,buku tu cerita tentang imam syafie sejak dy lahir sampy lah dy meninggal.. :'(
macam2 yang dy dah buat untuk menuntut ilmu..
aiey rasa,,kalau aiey lah kan..
da la lama aiey give up..
x sanggup nak tempuh padang pasir tengah2 panas..
ishh3... hebat betullah imam syafie neyh... kan2..?? :')
da la dy kena fitnah sebar ajaran sesat..
kesian betulL.. xpasalL2 kena penjara pas2 kena siksa lagi...
huhH..! geram betulLarhH...
x patot lansung dy kena macam twuh..
tapi kan Tuhan da cakap,,orang yang dizalimi doa dy dimakbulkan..
janji Tuhan x pernah xbetulL..
last sekali imam syafie dibebaskan.. :D
dy meninggal di rumah sahabat baek dy -Abdullah bin Hakam..

nak tau takK..??
imam syafie ada buat puisi..

*Bila hatiku keras
dan kemahuanku menjadi sempit
Aku jadikan keampunan Engkau sebagai harapan
Dosaku mungkin besar
Tetapi keampunan Engkau lebih besar
Engaku pemilik keampunan
dan masih tetap mengampunkan
Jika Engkau tidak izinkan
Iblis tidak dapat menggoda
Adam hambaMu yang suci
Sampai dia boleh diperdayakannya
Ampuni aku wahai Tuhan... :'(

tu la puisi yang imam syafie karang..
sedih kan..?? :(
tengokK.. kan da sedih ny.. hukhukK... :'(




pesan imam syafie...

*tuntutlah ilmu sebanyak mungkin kerana ia dapat menjaga dan membuat kamu cemerlang di dunia dan akhirat..
*perbanyakan menyebut Allah daripada menyebut makhluk.. perbanyakan menyebut akhirat daripada menyebut dunia..
*pilihlah makanan yang halal kerana ia menjamin kesihatan dan menyababkan syaitan gerun..
*sabar menghadapi musibah adalah sebesar-besar erti sabar di mana sabar itu sendiri memerlukan kesabaran pula.. bala dan musibah menunjukkan adanya perhatian dan kasih sayang Allah.. oleh itu,,bersyukurlah kerana syukur yang sedemikian setinggi-tinggi erti syukur..
*apabila salah seorang antara kaum kerabat ataupun jiran dan saudara kamu sakit,,kamu perlu ringankan langkah menziarahinya kerana ia disaksikan oleh malaikat dan dicintai Allah..
*marah adalah salah satu antara panah2 syaitan yang mengandungi racun.. oleh itu,,hindarilah ia supaya kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya..
*kasihanilah anak yatim kerana Rrasulullah juga tergolong sebagai anak yatim dan beliau akan bersama-sama dengan orang yang menyayangi dan mengasihi anak2 yatim di akhirat.......

okelah.. aiey tulis 7 dulu pasalL pesan imam syafie neyh..
ada banyak lagi..
semuanya 30..
da lenguh tangan laa.. lagipun da ngantuk neyhH..
next time kalau aiey rajen,,insyaallah aiey update lagi pasalL ny.. ^^

kalau ada yang korang xpaham,,korang tanyalah orang yang banyak ilmu pasalL agama neyh..jangan buat rumusanN sendiri sebab dalam al-quran cakap kalau belajar tanpa guru,,gurunya adalah syaitan...
semoga kita semua dijauhkan daripada segala muslihatnya..
amin...

okeyhh.. dah la tuu..
aiey nak tido pulakK...
gud nite untuk semua...
selamat menjalani ibadah puasa.. :D
jangan tinggalL puasa tanpa sebab.. nanti free2 ja dapat dosa..
hehee.. malam ny aiey da macam ustazah kan..??
xsangka pulakK aiey bley berubah jadi macam ny..
hahaaa... xpa lah,,berubah ke arah kebaikan.. =)

sebelum tu aiey minta korang doakan kejayaan aiey untuk trialL spm lepas raya ny..
harap2 korang sudi la doakan untuk aiey..
aiey amek 9 subjek..
korang doa lah supaya aiey xdapat B,C,D,E n G.. hehehee... :D
terima kasih atas doa korang twuh..
semoga satu ari nanti urusan korang semua akan dipermudahkan oleh Tuhan.. ;)
thankszZz jugakK sebab sudi baca blog aiey yang xseberapa ny..
aiey hargai jasa baek korang...
tq sesangat sebab korang sentiasa ada untuk aiey...

kalau ada yang tersalah tu aiey minta maaf dan minta korang tegur kesilapan aiey twuh..
jangan diam2 tau... :)
yang baek tu semua datang dari Allah..
yang khilaf itu datang dari diri aiey sendiri..
semoga korang terus bersama aiey...

assalamualaikum... (n_n)


No comments:

Post a Comment